Op vrijdag 12 november 2021 was er weer een persconferentie.
Mark Rutte en minister Hugo de Jonge waren op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Steeds meer mensen zijn besmet
Elke dag komen er nog veel besmettingen bij.
Ook moeten elke dag meer mensen naar het ziekenhuis.
Daarom zijn er vanaf zaterdag 13 november om 18.00 uur nieuwe regels.
Deze regels gelden tot zaterdag 4 december 2021.
Nieuwe regels vanaf 13 november 18.00 uur
Op plekken waar geen toegangsbewijs verplicht is:
- Houd 1,5 meter afstand van andere mensen.
- En draag een mondkapje.
Regels bij quarantaine
Als iemand thuis corona heeft, moet iedereen in huis thuisblijven. Ook als ze geprikt zijn.
Regels voor het dagelijks leven
- Werk thuis. Ga alleen naar het werk als het moet.
- Mijd drukte onderweg. En reis buiten de spits.
- Ontvang thuis niet meer dan 4 mensen per dag. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Regels voor winkels
- Niet-noodzakelijke winkels zijn open tot 18.00 uur.
Dit zijn bijvoorbeeld kledingwinkels. En kappers of casino's. - Noodzakelijke winkels zijn open tot 20.00 uur.
Dit zijn bijvoorbeeld supermarkten, dierenwinkels en drogisterijen.
Regels voor uitgaan
- Restaurants en cafés zijn open tot 20.00 uur.
Een coronatoegangsbewijs en een vaste zitplaats zijn verplicht. - Evenementen duren tot 18.00 uur.
Met een coronatoegangsbewijs en een vaste zitplaats.
En met niet meer dan 1250 mensen in een zaal. - Bioscopen, theaters en concertzalen blijven wel langer open.
Regels voor sporten
- Er mag geen publiek bij sport. Niet bij amateurs en niet bij betaalde sporten.
- Sporten en sportwedstrijden mogen. Binnen en buiten. Voor amateurs en betaalde sporters.
Regels voor het MBO, HBO en universiteit
- Er mogen niet meer dan 75 personen in 1 ruimte. Personeel telt niet mee.
Alleen bij tentamens en examens mogen er meer dan 75 personen in 1 ruimte.
Steun voor ondernemers
De regels raken veel mensen en bedrijven.
Bedrijven krijgen extra geld van het kabinet.
Basisregels
- Bij klachten: blijf thuis en laat u testen bij de GGD.
Ook als u al geprikt bent.
- Bent u positief getest? En hebt u dus corona?
Blijf dan thuis. En blijf uit de buurt van anderen. Ook als ze al geprikt zijn. - Houd 1,5 meter afstand van anderen.
- Geef andere mensen geen hand.
- Was vaak en goed uw handen.
- Hoest en nies in uw elleboog.
- Zorg voor frisse lucht in huis.
Volgende stap
Op 3 december kijkt het kabinet hoe het gaat.
En of er op meer plekken een coronatoegangsbewijs komt.
Zoals bij winkels, dierentuinen en pretparken. Of om naar het werk te gaan.
Ondernemers kunnen dan ook kiezen tussen 3G (geprikt, genezen of getest) met een vaste zitplaats. Of 2G (geprikt of genezen) zonder vaste zitplaats. Hiervoor moet wel de wet worden aangepast.
3e prik vanaf 19 november
Vanaf vrijdag 19 november kunnen de volgende mensen een 3e prik krijgen:
- mensen van 80 jaar en ouder. Die zelf naar de priklocatie kunnen komen.
- mensen van 18 jaar en ouder die in een verpleeghuis of instelling wonen.
- mensen die met patiënten werken.
Daarna kunnen mensen tussen de 60 en 80 jaar een 3e prik krijgen. De oudste eerst.
De 3e prik zorgt dat je beschermd blijft tegen corona.
Heeft u vragen over het coronavirus?
Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.